Turismen er allerede en driver for positiv forandring
Men vi skal blive endu bedre, og FNs 17 Verdensmål er det værktøj, som kan sætte yderligere skub i den bæredygtige dagsorden. Det værktøj griber HORESTA til at skabe en ambitiøs og transformativ udviklingsdagsorden for organisationen og branchen.
HORESTAs repræsentantskab har allerede nikket til hovedindholdet af en ambitiøs og fremadskuende bæredygtighedsstrategi. HORESTA har også etableret et SusDANEable-netværk for branchen, som skal sætte yderligere gang i og markedsføre den grønne dagsorden.
Samtidig lanceres søsterordninger til turismens internationale miljømærke Green Key, som HORESTA var med til at opfinde og nu findes i over 55 lande og på 3.000 turistvirksomheder – primært hoteller. Green Tourism Organization var den første, som nu følges af Green Restaurant, men der er flere på vej.
HORESTA, branchen og De 17 Verdensmål
Herunder kan du læse om HORESTA og branchen i forhold til De 17 Verdensmål. Hvor branchen og HORESTA bidrager til målene, og hvilke tiltag, HORESTA vil arbejde videre med. Med branchen tænkes der primært på hotel, restaurant og turistbranchen. Det er ikke en udtømmende kortlægning, men der fokuseres især på, hvor vi og vores branche gør en forskel.
Alle verdensmål er behandlet, men nogen fylder mere end andre. Nogle mål har branchen minimal eller ingen indflydelse på, mens andre er formuleret på statsniveau, hvor de er forsøgt set fra virksomheders- og brancheniveau.
Nederst på siden kan du hente teksterne i en elektronisk publikation, der kun bør printes ved særlige behov. Desuden kan du hente en tjekliste, som din virksomhed kan bruge til at få overblik over jeres indsats i forhold til verdensmålene.