Danskerne stod tilsammen for imponerende 454 mio. besøg på spisesteder i 2023. Det svarer til cirka 1,5 besøg om ugen for den gennemsnitlige dansker.
Selvom tallet lyder højt, er der tale om en mindre nedgang i restaurantbesøg på 0,6 procent sammenlignet med 2022. Men sammenlignet med niveauet før coronapandemien er der tale om en betydelig stigning på 8,1 procent. Det viser en rapport over danskernes udespisevaner, som HORESTA har foretaget i samarbejde med Kantar.
Besøgstallene dækker over alt fra køb af take away-kaffe til gourmetmiddage på restauranter.
”Vi ser et beskedent fald fra 2022 til 2023, men ingen signifikant ændring i det store billede. I 2022 oplevede vi en voldsom vækst i danskernes forbrug, fordi alle ville ud og suge oplevelserne til sig efter adskillige måneder med nedlukning”, siger Jeppe Møller-Herskind, viceadministrerende direktør i HORESTA.
Fastfood dominerer stadig
Fastfood-kategorien var fortsat den største i 2023, selvom der også her er sket et mindre fald i besøgstallene sammenholdt med 2022. Modsat ses der en stigning i antallet af besøg på både restauranter og caféer, hvor restauranterne steg med 6,4 procent og caféerne med 7,6 procent.
Den største tilbagegang ramte dog kaffe to go og kaffebarer, der oplevede et markant fald på 11,1 procent sammenlignet med 2022.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Nyt hotelprojekt i Fredericia vækker stor interesse
28-01-2025
-
50 år med oplevelser: Fårup-direktør opfordrer til investering
28-01-2025
-
Ny ejer til 350 år gammel kro i Nordsjælland
28-01-2025
-
Ruths Hotel ansætter ny restaurantchef med topgastronomisk erfaring
28-01-2025
-
Comwell siger farvel til hotel i Rebild Bakker
28-01-2025
-
Danske kokke vinder sølv ved VM og styrker gastronomisk branding
28-01-2025
-
Uber vender tilbage til Danmark gennem partnerskab med DRIVR
28-01-2025
-
Horesta: Ens regler for salg af alkohol til unge
28-01-2025
-
Stigende tyveri rammer restauranter
28-01-2025
-
MCH A/S opnår international certificering for bæredygtige events
28-01-2025