Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

En nylig rapport, som HORESTA har foretaget i samarbejde med Kantar Gallup, viser, at unge mellem 20-29 år er de mest hyppige gæster på landets restauranter, caféer og barer med et gennemsnit på 143 besøg om året.

Dette svarer til næsten tre besøg om ugen – og dækker både gourmetmiddage og en kop kaffe på farten.

Samlet set er antallet af danskere, der spiser ude, dog faldet fra 90 til 88 besøg årligt i 2023, primært trukket ned af lidt færre besøg fra aldersgrupperne over 40 år. Blandt aldersgruppen 40-49 år har der været i fald i besøgstallet på 12 procent.

HORESTA’s direktør, Pia E. Voss, bemærker, at faldet er forventet efter et opsving i 2022, hvor mange danskeres opsparede behov efter coronarestriktionerne blev indløst.

Det er her også vigtigt at nævne, at selvom de ældre står for lidt færre restaurantbesøg, lægger de flere penge i en middag, end de unge har for vane at gøre.

Læs hele historien på FødevareWatch (kræver login). 

HORESTA vil have Airbnb tøjlet

Lejeboliger, som udlejes til turister gennem Airbnb, er ikke underlagt de samme regler som andre kommercielle overnatningsformer. Hos HORESTA efterspørger man mere kontrol med platformen.

Meyers udfordret af egne klimamål

Madkoncernen Meyers har opnået væsentlige CO2-reduktioner, men må erkende, at opgaverne er større end forventet, især på deres egne faciliteter.

Log ind