Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Jakob Koch Nielsen fik en opringning mandag aften med ti gæster, der gerne ville besøge en af hans restauranter, Osteria Pirlo på Amager.

De ville komme tirsdag og fik lov til at omgå nogle regler for større selskaber på restauranten.

Klokken 17:58 dagen efter skrev de, at de blev forsinkede. To minutter før de skulle ankomme. Jakobs personale rokerede hurtigt rundt, så de kunne beholde bordet. 18:23 skrev de i en mail, at de var kede af det, men at de alligevel ikke kunne komme.

”Det er et meget slemt tilfælde, men vi oplever desværre flere aflysninger i sidste øjeblik hver uge. 5000 eller 6000 kroner lyder måske ikke af mange penge, men når det sker flere gange hver uge, bliver det til rigtig mange penge på et år,” siger Jakob Kock Nielsen, der er direktør for og indehaver af fire restauranter i København.

Sene afbud eller udeblivelse er ifølge brancheforeningen for restauranter og hoteller, HORESTA, en stigende tendens.

”Det et er kæmpe problem, og den nyeste tendens er, at gæster bestiller borde på to eller flere forskellige restauranter en fredag aften, og så beslutter de sig først på dagen, hvor de vil spise. Vi opfordrer derfor restauranterne til at tage et 'noshow'-gebyr,” siger vicedirektør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind.

Læs hele historien på bt.dk

HORESTA blev et endnu stærkere branchefællesskab i 2024

HORESTA kan fejre en solid vækst med over 300 nye virksomheder i medlemskredsen i 2024. Store aktører som Joe & The Juice, Madklubben, Bella Grande og Park Lane Copenhagen melder sig under fanerne, mens nye strategiske initiativer skal styrke branchen i 2025.

HORESTA: Turismens glas er trekvart fyldt

Danskernes opbakning til turismen er faldet fra 78 pct. i 2023 til 74 pct. i 2024. HORESTA ser det som en udfordring, men understreger, at tre ud af fire fortsat er positive.

Log ind