Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Den digitale gæsteplatform, DigitalGuest, danner sammen med den internationale miljøcertificering, Green Key, fælles front om at opnå og indfri miljøkrav forbundet med at nedbringe tryksager og papiraffald. Via en digital gæsteplatform kan hoteller nemlig opfylde en lang række af de opstillede 120 Green Key-kriterier, og ved at involvere gæster i at træffe miljøbevidste valg, banes vejen til øget miljøfokus og adfærdsændring blandt både medarbejdere og gæster.
Som et konkret eksempel har man hos Skærbækcentret i Sønderjylland skiftet værelsesmapperne ud med den digitale platform og sparer nu årligt 5,4 tons papir.
”Lige nu er der rigtig meget gang i vækstplanerne igen i hotel- og turismebranchen, og det er nu, at vi har muligheden for at vise, hvad der skal til for at skabe den nødvendige omstilling. Vores mål er at stille en service til rådighed, der sikrer konkrete tiltag hos både hotellet og gæsten - fx at vælge nye håndklæder på værelset til og fra, vælge rengøring til og fra, bestille mad forud, så der spares på indkøb, og vi undgår madspild og meget mere. Digitalisering af drift og gæstekommunikation går hånd i hånd med at sikre flere konkrete tiltag og øget fokus på miljø og ansvarlighed”, siger Christian Markedal, der er CEO og grundlægger af DigitalGuest.
Hos HORESTA og Green Key er der stor opbakning til, at hoteller går den digitale vej. Der er nemlig flere fordele at hente – også i måden at opfylde en overvejende del af Green Key-kriterierne.
”Vi vil gerne være med til at inspirere branchen og gå forrest i den grønne omstilling. Den digitale håndtering åbner op for inspiration og flere værktøjer til at kommunikere ud til gæsterne og give gæsterne valgmuligheder til service på stedet. Vores branche handler om mennesker og folks adfærd – både medarbejdere og gæster, og her ligger både udfordringen og nøglen til forandringen,” siger Kristian Nørgaard, politisk direktør hos HORESTA, der står bag Green Key-certificeringen, og fortsætter:
”Når vi får folk involveret til at forstå og tage del i vigtigheden af de grønne tiltag, så kommer vi længere hurtigere – og det er der brug for. Lige om lidt bliver det også et krav fra mange gæster, at de tydeligt kan se både miljøcertificeringer, men også hvad hoteller gør aktivt – ansvarlighed bliver en naturlig del af den forventede service og kommunikation i fremtiden.”
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Marriott runder 9.300 hoteller globalt
04-02-2025
-
Helsingør ændrer nattelivsregler for unge
04-02-2025
-
Norske Strawberry investerer stort: Kurs mod 250 hoteller
04-02-2025
-
Pizza Hut gør comeback med 15 nye restauranter
04-02-2025
-
Turismens CO2-aftryk falder trods vækst
04-02-2025
-
6 af 10 danskere vil bruge flere penge på rejser fremover
04-02-2025
-
Sunset Boulevard åbner ny restaurant i Næstved
04-02-2025
-
Nye ejere overtager kendt hotel i Ærøskøbing
04-02-2025