Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Du har spist det lækreste måltid, og inden du rejser dig, beder du om regningen. Tjeneren kommer med en betalingsterminal, men før du kan få lov til at betale, skal du på skærmen svare ja eller nej til, om du vil give drikkepenge, skriver Politiken.

Der er delte meninger om drikkepenge i Danmark, men både branche- og arbejdsgiverforeningen HORESTA og fagforeningen 3F vurderer, at spørgsmålet om drikkepenge er blevet mere almindeligt og udbredt.

HORESTAs erhvervsjuridiske chef, Kaare Friis Petersen, siger, at der kan være kunder, som føler sig forpligtet til at give drikkepenge, når en betalingsterminal spørger, men det er helt op til kunden selv.

Læs hele historien her.

Forårets helligdage: Få styr på vagtplanen

Forårets helligdage kræver ekstra opmærksomhed på vagtplanlægningen, da reglerne afhænger af medarbejdernes ansættelsesvilkår. I denne artikel får du et overblik, så du kan planlægge bemandingen optimalt.

Kalder du det for depositum eller reservationsgebyr?

Vidste du, at et depositum skal tilbagebetales, hvis kunden afbestiller inden for fristen? Det gælder ikke, hvis du kalder det for et reservationsgebyr. I denne artikel bliver du klædt på til at navigere i de juridiske muligheder og opmærksomhedspunkter inden for depositum, reservations- og afbestillingsgebyr.

HORESTA vinder principiel voldgiftssag inden for offshore

HORESTA har vundet en vigtig faglig voldgiftssag inden for offshore-overenskomsten med 3F Privat Service, Hotel og Restauration. Sagen kunne have medført store ekstra omkostninger for de berørte virksomheder på overenskomsten.

Log ind