Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Det er blevet nemmere for danskerne at finde økologiske varer, når man skal vælge, hvad der skal fyldes i indkøbskurven – og sidenhen maven. Mere end hver tiende fødevare, som langes over disken i de danske supermarkeder, er nu økologisk, skriver Heartbeats.dk.
Men er økologi egentlig altid det fornuftige valg set fra et klimamæssigt perspektiv? Langt fra al økologi er jo lokalt produceret, og ofte har de økologiske agurker, tomater og kartofler, som ligger i supermarkedet, været rigtig langt undervejs.
Det korte svar er, at den økologiske tomat fra Spanien er bedst. For når det kommer til stykket, er vores bekymring om fødevaretransport i mange tilfælde en anelse uberettiget, skriver mediet.
Nye tal fra den grønne tænketank CONCITO viser nemlig, at transporten af fødevarer typisk kun står for 10-15 procent af det samlede klimaaftryk. Det centrale, når vi snakker klimaaftryk, er produktionsfasen, og det betyder, at tomaten bør produceres der, hvor produktionen er mest effektiv, og giver det højeste udbytte.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Burger King Danmark får ny direktør
22-04-2025
-
Fårup Sommerland investerer 30 mio. kr. i jubilæumssæson
22-04-2025
-
Michelin-erfaring skal løfte historisk badehotel
22-04-2025
-
Norge vil indføre turistskat på overnatninger
22-04-2025
-
Brøchner Hotels lander tilfredsstillende resultat
22-04-2025
-
Københavns Lufthavn fylder 100 år
22-04-2025
-
Nyt barkoncept satser på spil og samvær frem for høj promille
22-04-2025
-
Comwell fik indflydelse: Nyt hotel i Køge bliver mindre end planlagt
22-04-2025