Hvordan vil vi rejse i fremtiden?
Ifølge en nylig undersøgelse fra Momondo, KAYAK og The Future Laboratory, baseret på data fra over 9.100 respondenter, bliver fleksibilitet, teknologi og bæredygtighed centrale elementer i vores rejsevaner frem mod 2030.
HORESTA har dykket ned i undersøgelsen, som bl.a. også er omtalt af mediet Travel News. Tendenserne omtalt i rapporten går i retning af flere destinationer på samme rejse, mere personliggjorte digitale løsninger og et øget fokus på sundhed og klimaansvar.
Flere stop på rejsen bliver mere normalt
Enkeltstående rejser bliver i stigende grad skiftet ud med ferier, hvor flere destinationer kombineres på samme tur – en tendens, der er blevet døbt ‘city jumping’.
Ifølge undersøgelsen prioriterer 66 pct. af rejsende denne form for ferie, hvilket peger på en fremtid, hvor turismen i højere grad bliver dynamisk og skræddersyet til den enkeltes behov.
Denne udvikling er en ny ændring i, hvordan turister planlægger deres rejser. Flere vil gerne opleve mere på én tur, og det stiller nye krav til både destinationer og rejseudbydere. Det er en udvikling, som både den globale og danske hotel- og restaurationsbranche skal være opmærksom på.
Teknologi former rejsen
Kunstig intelligens (AI) vil spille en afgørende rolle i rejseplanlægningen. Ifølge undersøgelsen vil AI-assistenter i stigende grad overtage opgaver som hotelbookinger, personlige anbefalinger og rejseplanlægning.
Allerede nu efterspørger 38 pct. af rejsende mere fleksibilitet i deres rejser, og 17 pct. ser AI som en central del af deres fremtidige rejseoplevelse. Det skriver mediet TravelNews.
For hoteller og restauranter giver AI nye muligheder for at tilbyde endnu mere målrettede services til gæsterne – eksempelvis ved at bruge AI til at skræddersy tilbud baseret på gæsternes præferencer og tidligere ophold.
Velvære og bæredygtighed i højsædet
Turister bliver mere bevidste om deres klimaaftryk, og begrebet Low Intensity Travel (LIT) vinder frem. Mindre kendte destinationer vil tiltrække flere rejsende som et alternativ til de klassiske storbyferier, og en voksende andel vil prioritere bæredygtige valg under deres rejse.
Parallelt med dette er der en stigende interesse for velvære-rejser, hvor sundhed og afslapning er i fokus. Søgeord som “spa” og “pool” er allerede blandt de mest populære, og destinationer, der kan tilbyde wellness-oplevelser, vil have en fordel i fremtiden.
Velvære og sundhed vil derfor – efter alt at dømme – blive endnu stærkere konkurrenceparametre i mødet med kunden i de kommende år.
Sociale medier som bookingplatform
En anden markant tendens er ‘feed booking’ – hvor sociale medier udvikler sig fra blot at være inspirationskilder til at blive direkte bookingplatforme. Allerede nu bruger 36 pct. af rejsende sociale medier til at finde inspiration, og denne udvikling forventes at accelerere i de kommende år, skriver TravelNews.
Turismen er i konstant udvikling, og tendenserne peger i retning af mere personaliserede, teknologidrevne og bæredygtige rejseoplevelser. For den danske turisme- og hotelbranche betyder det nye muligheder – men også en nødvendighed af at tænke innovativt.
De aktører, der formår at kombinere digitalisering, bæredygtighed og unikke oplevelser, vil stå stærkest i konkurrencen om fremtidens rejsende.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA vil halvere Airbnb-loft: Fra 70 til 35 dages udlejning
28-02-2025
-
Hotel sparer 20 pct. af vandforbruget
28-02-2025
-
Stigning i antallet af flypassagerer fra danske lufthavne
28-02-2025
-
Hotel sat til salg: Nu er jagten sat ind på den rette køber
28-02-2025
-
Udeblivelser koster, men københavnerne gør det igen og igen
28-02-2025
-
Minidestinationer skal sprede turismen i København
28-02-2025
-
Sushikæde får ny ejer: Fem butikker begæres konkurs
28-02-2025