I en tid, hvor forbrugerne bliver mere og mere miljøbevidste, og hvor klimadagsordenen fylder, er det nærliggende, at markedsføre sine produkter og ydelser som miljørigtige eller bæredygtige. Dette gælder i særdeleshed også for hotel- og restaurationsbranchen, som i højre og højere grad ønsker at signalere bæredygtighed.
”Men som virksomhed bør man være meget forsigtig med dette. Reglerne er vanskelige at navigere i, og der skal ikke meget til, før miljømæssig markedsføring anses for vildledende – såkaldt greenwashing,” siger Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef hos HORESTA.
I en nylig sag, der vedrørte BMW i Danmark, betalte bilproducenten således en bøde på 3 mio. kr. for at have anvendt en række udsagn omkring miljørigtighed og bæredygtighed. Blandt andet havde BMW markedsført sig med følgende vendinger:
”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”.
Overtrædelse af markedsføringsloven
Forbrugerombudsmanden fandt, at der var tale om overtrædelse af markedsføringslovens § 5 og § 6.
Efter § 5 må markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform kunne medvirke til at vildlede forbrugerne, og ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Hertil kommer, at efter markedsføringslovens § 13, skal den erhvervsdrivende kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold, f.eks. ved brug af en såkaldt livscyklusvurdering.
Vildledende udsagn
Forbrugerombudsmanden fandt ikke, som det var anført, at BMW’s biler var væsentligt mindre miljøbelastende end andre tilsvarende bilmærker. Alle udsagnene var derfor vildledende.
BMW havde for så vidt angår udtrykket ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, anført at dette udsagn blev anvendt på baggrund af, at Dow Jones i et bæredygtighedsindeks havde kåret BMW som verdens mest bæredygtige bilproducent, hvilket fremgik sammen med udsagnet. Dette ændrede dog ikke ved Forbrugerombudsmandens vurdering af, at udtrykket var vildledende og ikke var entydigt underbygget og dokumenteret. Det er altså ikke nok at nogen andre har kåret en som værende bæredygtig.
”Det kan således være rigtig dyrt, at slå sig hårdt op på miljørigtighed og bæredygtighed, hvis ikke man har klar dokumentation, der bakker disse udsagn op,” pointerer Kaare Friis Petersen.
Anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden kom sidste år med en række anbefalinger omkring anvendelse af miljø- og bæredygtighedsudsagn som led i markedsføring.
Er du i tvivl om, hvorvidt din markedsføring er lovlig? Så er du altid velkommen til at kontakte HORESTA juridiske callcenter på 35 24 80 40.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Stort hotel i Odense bliver en del af Strawberry
21-01-2025
-
Accor ønsker flere hoteller i Norden
21-01-2025
-
Burgerkæde lukker endnu en restaurant efter konkurs
21-01-2025
-
Ikonisk badehotel på Langeland får nyt liv
21-01-2025
-
Sushikæde fortsætter vækst og millionoverskud
21-01-2025
-
HORESTA: Hotelvækst rykker til byer uden for København
21-01-2025
-
Herregårdshotel forlader Bühlmann-kæden
21-01-2025
-
Turistmedier: HORESTA fik 300 nye medlemmer i 2024
21-01-2025
-
Nyt hotelprojekt skal sætte Fredericia på landkortet
21-01-2025