Danskerne aflagde i 2023 i alt 454 millioner besøg på restauranter, caféer, fastfood, take away, værtshuse og kaffebarer. Sammenlignet med 2022 er der dermed sket et fald på 0,6 %.

Faldet skyldes i høj grad, at kaffebarer og "kaffe to go" har oplevet en større tilbagegang i antallet af besøg på 11,1 % i forhold til 2022. Det er altså den kategori, der har haft den største tilbagegang af de seks kategorier.

Besøgstallene for take away er desuden fladet ud efter en stor stigning under pandemien. Samtidig har den klart største kategori, fastfood, også oplevet et mindre fald.

Mens danskerne har haft en mindre trang til at slukke tørst og sult med fastfood og kaffe, er interessen for at tage på restaurant eller café steget med henholdsvis 6,4 % og 7,6 %. Samtidig er antallet af besøg på værtshusene også steget en smule. En tendens, der fortæller hvor hurtigt markedet ændrer sig.

”Tallene viser at markedet er i konstant forandring, hvor branchen hele tiden skal tilpasse sig nye behov og forbrugsmønstre, der hurtigt kan skifte. At vi ser en samlet tilbagegang i antallet af besøg på spise- og serveringssteder i 2023 sammenlignet med året forinden er selvsagt ærgerligt, men antallet af besøg ligger dog fortsat højt og er højere end i 2019 før corona,” siger vice adm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind.

Undersøgelsen er baseret på en stikprøve blandt 15.445 personer.

HORESTA: Restaurantbesøg er stagneret på højt niveau

Danskerne foretog i alt 454 mio. besøg på restauranter, caféer, fastfoodrestauranter og andre udespisesteder i 2023. Selvom tallet er højt, er der tale om en lille nedgang fra året før. Særligt kaffe to go og kaffebarer har mærket tilbagegang.

Log ind