Hotel Røde-Kro i Sønderjylland har ved hjælp af et computerprogram fået bragt sit madspild ned med 8,5 ton i det forgangne år, og det glædede HORESTAs viceadm. direktør, Jeppe Møller-Herskind, som tirsdag var inviteret i studiet hos TV2/News for at tale om madspild i hotel- og restauranterhvervet.

”Det er en fantastisk positiv historie, som viser, at man som enkeltstående virksomhed rent faktisk kan gøre en forskel. Både for sin egen bundlinje og for klimaet”, sagde Jeppe Møller-Herskind.

Han sagde, at der er stort fokus på madspild i branchen. Blandt andet fordi mindre madspild gavner bundlinjen i en branche, som har oplevet en betydelig stigning i omkostningerne de senere år.

HORESTA arbejder på et værktøj, som fra i år skal gøre det lettere for branchen at styre og rapportere på en lang række indsatser, herunder madspild.

”Målet er, at branchen bliver mere opmærksom på, hvad man rent faktisk smider ud, men også kan lade sig inspirere af gode ideer, som naboen måtte have”, sagde Jeppe Møller-Herskind.

Han benyttede samtidig lejligheden til at opfordre gæsterne til at respektere deres egne bookinger på restauranter.

”Når man driver en restaurationsvirksomhed, så forventer man, at gæsterne møder op, når de har bestilt et bord. Men desværre ser vi en tendens til, at mange gæsterne er alt for dårlige til at respektere den booking, de har lavet. Det er jo et meget konkret eksempel på, at hvis en restaurant forbereder en bestilling til otte mennesker, som kommer fredag aften, og de ikke møder op, jamen så er det jo mad, der potentielt går til spilde”, sagde Jeppe Møller-Herskind.

HORESTA: Hotellerne ser optimistisk på fremtiden

En ny medlemsundersøgelse blandt HORESTAs hotelmedlemmer viser, at branchen generelt forventer et positivt 2024 og betragter deres økonomiske situation som god. Særligt større hoteller forventer en omsætningsvækst i år.

Log ind