Booking.com står så stærkt på markedet for OTA’er, at EU-kommissionen hurtigst muligt bør sikre, at bookingkoncernen omfattes af nye regler, som skal sikre bedre konkurrencevilkår på hotelmarkedet.

Sådan lyder opfordringen fra HORESTA i et brev til konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

EU-kommissionen har allerede strammet tøjlerne over for flere store virksomheder i onlineplatformsøkonomien. Det er sket gennem Digital Markets Act, der stiller særlige krav til virksomheder med stor omsætning. Disse bliver udnævnt til ”gatekeepere”, og når det er sket, bliver de underlagt skrappere krav end deres konkurrenter.

Foreløbig er det imidlertid lykkedes for Booking.com at slippe for at blive udpeget som ”gatekeeper”. Det skyldes, at bookingportalen under og lige efter corona lå under EU's omsætningsgrænse. Men Booking.com er tæt på at offentliggøre sit regnskab for 2023, og her forventes omsætningen at være normaliseret. Derfor opfordrer HORESTA nu Margrethe Vestager til at udpege Booking.com som næste gatekeeper.

Krav om prisklausuler kan forsvinde
Booking.com har i dag en markedsandel på ca. 60 procent i EØS (EU, Norge, Island og Liechtenstein).

”EU-kommissionens liste over kommende gatekeepere er lang, og de plukker løbende fra listen. Vi vil med henvendelsen til Vestager opfordre til at prioritere Booking.com”, siger adm. direktør i HORESTA, Pia E. Voss, som er afsender på brevet til den danske konkurrencekommissær.

Booking.com kan for eksempel imødese krav om, at man skal afskaffe de såkaldte prisklausuler i kontrakterne med hotellerne. Klausulerne betyder, at hotellerne ikke må udbyde deres værelser billigere på egne hjemmesider end hos Booking.com. En anden konsekvens ved at blive ”gate-keeper” er, at man bliver underlagt krav om, at forbrugerne skal have mere indsigt i, hvad der ligger bag algoritmerne, som deres søgninger påvirkes af.

”Allerede i dag spiller Booking.com en så afgørende rolle på hotelmarkedet, at de med deres prisklausuler er med til at svække konkurrencen til skade for forbrugere og hotelvirksomheder, fordi de med deres position som markedsleder kan forhindre andre i at konkurrere på prisen”, skriver Pia E. Voss i brevet til Margrethe Vestager

”Det er ikke en sund konkurrencesituation, som både er til skade for virksomhederne og er med til at presse priserne op for forbrugerne. I dag skaber det en flaskehals i den digitale økonomi, når en portal som Booking.com udgør en så central portal mellem hotellerne og forbrugerne. Det kom også til udtryk, da mange hoteller led under, at Booking.com alt for længe tilbageholdt udbetalingen af hotellernes tilgodehavender i forbindelse med hotelovernatninger. Det lykkedes i sidste ende at få frigivet midlerne, men flere hoteller var i risiko for at gå konkurs grundet den manglende likviditet”, siger Pia E. Voss.

Hotelorganisation i ny hård kritik Booking.com

HOTREC, den store europæiske hotel- og restaurantorganisation, er igen ude med riven efter Booking.com som beskyldes for at tilbageholde data, så hoteller ikke kan tilbyde bedre priser.

Log ind