For syv år siden trak Uber sig ud af Danmark, fordi selskabets model blev erklæret ulovlig i forhold til taxalovgivningen.

Kort efter blev lovgivningen liberaliseret, og taxaerne fik mulighed for i højere grad at krydse kommunegrænser. Men det fik store konsekvenser for hotel- og restauranterhvervet. Især i landdistrikterne, fordi taxaerne nu i højere grad søger mod de større byer, hvor der er mere omsætning at hente. Resultatet er blevet, at gæster i hotel- og restauranterhvervet har svært ved at få en taxa, når de skal frem og tilbage.

En undersøgelse fra HORESTA viste tidligere i år, at 81 procent af virksomhederne uden for København har store problemer med at skaffe en taxa.

Manglen på taxaer betyder, at danskere såvel som turister blandt andet opgiver planer om at spise sent ude, fordi de simpelthen ikke kan få kørelejlighed tilbage til hjemmet eller overnatningsstedet. Tilmed er det nogle steder mere eller mindre normalt, at personalet eller ejeren på beværtninger tilbyder at køre gæsterne hjem. Der er bare det problem, at det bliver betragtet som pirattaxakørsel og derfor er ulovligt, såfremt chaufføren tager penge for turen.

Nu er Uber så endelig tilbage i Danmark, og det kunne ligne en løsning på udfordringerne i landdistrikterne, men det er det på ingen måde, mener HORESTA. Platformen har indgået en aftale med taxaselskabet Drivr, der betyder, at Uber-appen nu igen kan bruges i Danmark, men udelukkende til at booke eksisterende Drivr-taxaer.

”Problemet er, at Ubers genkomst ikke umiddelbart øger antallet af vogne i Danmark. Deres genkomst betyder reelt bare, at taxakunderne får adgang til deres teknologi igen. Ikke at der kommer flere vogne på vejene. Vi har derfor brug for, at der tænkes i andre baner for at sikre taxabetjeningen i landdistrikterne.” siger Pia E. Voss, der er administrerende direktør i HORESTA.

Log ind