Lige som resten af erhvervslivet vil også hotel- og restaurantbranchen over de kommende år blive mødt med et stigende antal krav fra samarbejdspartnere, medarbejdere og gæster, men også det offentlige Danmark og EU. Kravene vil være mange og kan potentielt omfatte alt fra CO2-strategi til mangfoldighedspolitik.

Derfor sætter HORESTA efter sommerferien strøm på arbejdet med at lave en frivillig ESG-branchestandard, som kan hjælpe virksomhederne med at rapportere på de områder, som ESG dækker ”Environment”, ”Social” og ”Governance”.

Med ombord i processen kommer statsministerens tidligere særlige rådgiver og stabschef, Martin Engell-Rossen, der netop har etableret sig som selvstændig rådgiver med fokus på strategisk kommunikation og ESG-rådgivning, og nu vil bistå HORESTA i udviklingen af en ESG-standard for branchen.

Martin Engell-Rossen har de seneste tre år været ansat i Danfoss som Senior Vice President med ansvar for global bæredygtighed, kommunikation, politik og marketing. Dette indebar blandt andet ansvaret for udvikling af Danfoss’ ESG-strategi.

HORESTAs direktør for politik og bæredygtighed, Mette Falkenberg Rasmussen, glæder sig over at få hjælp og gode råd fra en af de mest kompetente rådgivere på området. Hun og hendes kolleger i HORESTA oplever stigende efterspørgsel fra medlemmerne på ESG-værktøjer og -rådgivning.

”ESG er et område, som får enorm betydning for erhvervslivet de kommende år. Derfor stiller HORESTA sig nu i spidsen for at udvikle en branchestandard, som kan sikre alle medlemmerne ”a license to operate” i fremtiden. Vi vil blandt andet sikre mulighed for, at virksomhederne fremadrettet kan benchmarke sig op mod hinanden og dermed skabe mulighed for at sparre med hinanden og hjælpe sin egen virksomhed til at flytte sig fremad på ESG dagsordenen”.

Artiklen fortsætter under billedet

Martin Engell-Rossen.

Martin Engell-Rossen tager for alvor fat på opgaven fra august og skal i løbet af efteråret mødes med HORESTAs medlemsvirksomheder for at modtage flest mulige input og inddrage dem i processen.

”I min optik er det vigtigt, at alle i erhvervslivet – store som små – forholder sig til ESG. Det bliver afgørende for at kunne drive en sund forretning i fremtiden. De øgede forventninger til alle virksomheder er ikke alene en udfordring men også en mulighed for positiv differentiering”, siger Martin Engell-Rossen.

HORESTA gennemførte for nylig en undersøgelse blandt sine medlemmer, som afdækkede det store fokus der er på ESG. For eksempel svarer 56 procent af de helt små virksomheder, at de i ”nogen grad”, ”i høj grad” eller ”meget høj grad” har fokus på arbejdsvilkår og trivsel. Blandt virksomheder med over 10 millioner kroner i omsætning gælder det for 82 procent. Samme mønster tegner sig for flere af de andre nøglefaktorer på ESG-området.

”Små og mellemstore virksomheder kan have svært ved at finde ressourcer til at løfte opgaven alene. Derfor er det vores opgave at hjælpe dem på vej”, siger Mette Falkenberg Rasmussen.

En af de virksomheder i branchen, som allerede har taget fat på de mange udfordringer på ESG-området, er Nordeuropas største nattelivskoncern, REKOM. Public affairs direktør i REKOM, Lars Børsting, siger:

”Vores branche har gennem mange år haft fokus på en lang række elementer fra ESG. Vi har haft et stærkt fokus på uddannelse og udvikling af personale samt det at have en sund og stærk kultur i virksomheden. Vores virksomhed og branchen generelt er en ”People Business” derfor ser jeg det som et stærkt initiativ at vi på tværs af virksomheder i branchen, kan få skabt et endnu klarere billede af alle de gode indsatser. Samtidig åbner HORESTAs ESG-strategi op for, at vi i fællesskab kan udvikle et branchespecifikt niveau, der bliver en tydelig markør. Jeg ser meget frem til at blive en del af denne proces”, siger Lars Børsting.

Log ind