2022 viser sig at have været et ganske fornuftigt år for den danske hotelbranche. Det viser en ny medlemsundersøgelse fra HORESTA, der har spurgt ind til hotellernes økonomiske situation. Næsten 60 procent af hotellerne svarer, at deres bundlinje voksede sidste år sammenlignet med 2019. Samtidig angiver kun 17 procent, at bundlinjen er skrumpet.
“Tallene vækker selvfølgelig stor glæde hos os, da vi ved, hvor meget modvind branchen har været i de seneste tre år. Resultaterne og de positive forventninger til fremtiden er blandt andet et resultat af benhårdt arbejde ude i virksomhederne, samt en opsparet rejselyst blandt danskere og udenlandske turister, der nu endelig kommer branchen til gode,” fortæller Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør i HORESTA.
Artiklen fortsætter under billedet
![](/media/xjeprtwo/udklip.png)
Selvom der er voksende bundlinjer over hele landet, tyder resultaterne på, at det især er hotellerne udenfor København, der har haft vind i sejlene. Her svarer 29 procent nemlig, at bundlinjeresultatet er væsentligt forbedret i forhold til 2019, mens dette kun gælder for 10 procent af hotellerne i København.
“Hotellerne i provinsen havde sidste år, ligesom i 2021, et virkelig godt år. Det hænger sammen med, at danskerne under corona fik øjnene op for, at der er utroligt mange spændende steder at holde ferie herhjemme. Den tendens forventer vi dog vil aftage en smule i år. Blandt andet fordi flere vil rejse til udlandet” siger Jeppe Møller-Herskind.
Når det kommer til forventninger til bundlinjen i 2023 i forhold til 2022, er de københavnske hoteller dog mere optimistiske end resten af landet. Her svarer hele 81 procent, at de forventer en enten væsentligt forbedret eller forbedret bundlinje, når de lukker dette regnskabsår. Det sammen gælder for 33 procent af hotellerne udenfor København.
I medlemsundersøgelsen svarer hotellerne også, at de vurderer deres overordnede økonomiske situation som positiv. På tværs af alle hoteller svarer 55 procent, at deres økonomiske situation er positiv, mens 19 procent vurderer den som meget positiv. Det er kun otte procent, som anser deres økonomiske situation som negativ eller meget negativ.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Marriott runder 9.300 hoteller globalt
04-02-2025
-
Helsingør ændrer nattelivsregler for unge
04-02-2025
-
Norske Strawberry investerer stort: Kurs mod 250 hoteller
04-02-2025
-
Pizza Hut gør comeback med 15 nye restauranter
04-02-2025
-
Turismens CO2-aftryk falder trods vækst
04-02-2025
-
6 af 10 danskere vil bruge flere penge på rejser fremover
04-02-2025
-
Sunset Boulevard åbner ny restaurant i Næstved
04-02-2025
-
Nye ejere overtager kendt hotel i Ærøskøbing
04-02-2025