Voldsomme stigninger i udgifter til alt fra råvarer, el og energi mærkes alle steder i samfundet. Men hvordan kan (og må) man forholde sig som turisme- og oplevelsesvirksomhed? Kan man for eksempel ensidigt ændre i en indgået aftale med kunden, fordi udgifterne stiger? Og må man føje et energitillæg til regningen?

I dette dokument forsøger vi at svare på en række af de spørgsmål, som vores jurister møder oftest lige nu. Det handler blandt andet om force majeure, forbehold og eksisterende aftaler.

Har I andre spørgsmål, er I velkommen til at kontakte vores juridiske callcenter på 3524 8040 eller [email protected].

20240521 DSC09919
Erhvervsjuridisk chef
Kaare Friis Petersen

Husk sommertid: Sørg for korrekt løn, når uret stilles frem

Natten til søndag den 30. marts 2025 springer vi en time frem til sommertid. Det betyder, at natportierer og andre på arbejde får forkortet deres vagt, men de har stadig krav på betaling for den mistede time. Som arbejdsgiver skal du være opmærksom på korrekt lønregistrering.

124 leverandører udvalgt i ny SKI-aftale

Den nye SKI-aftale betyder flere muligheder for hoteller og restauranter i hele landet. 124 leverandører er blevet tildelt, hvilket sikrer et bredt udvalg af konferencesteder for offentlige kunder. Aftalen kommer også flere HORESTA-medlemmer til gode.

Hvornår kan du bortvise din medarbejder for at gå hjem uden tilladelse?

En faglig voldgift har slået fast, at en arbejdsgiver kunne bortvise en medarbejder med 10 års anciennitet, som havde forladt arbejdspladsen uden tilladelse fra lederen. Derudover havde medarbejderen overregistreret sin arbejdstid for sin vagt. Men hvornår er en bortvisning i dette tilfælde berettiget? Bliv klogere i denne artikel.

Log ind