Af Jannick Nytoft, adm. direktør i HORESTA
I weekenden præsenterede Erhvervsministeriet i samarbejde med Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen strategien Comeback Copenhagen, der skal genrejse hovedstadens turisme- og oplevelseserhverv.
Det er vigtigt, for der er ingen tvivl om, at de negative konsekvenser af pandemien fortsat mærkes hos erhvervets virksomheder i København. Og det vil de gøre længe endnu.
I HORESTA er vi glade for at have bidraget til arbejdet, og resultatet er blevet godt. Blandt andet står strategien på et stærkt grønt fundament, og den sparker gang i en historisk markedsføringsindsats, som forhåbentlig vil gøre, at flere gæster igen finder vej til Københavns hotelværelser, attraktioner og restauranter m.m. Vi glæder os over den stærke prioritering af turismeerhvervet og ser frem til at bidrage til, at vores land og hovedstad igen fyldes med internationale turister.
Men der er et ”men”.
Skatter, afgifter og moms i Danmark gør det svært at dyste i disciplinen om tiltrækning af gæster sammenholdt med de destinationer, som vi måler os med. Og det gælder ikke kun i København. Mens andre lande og deres storbyer skal løbe en 100-meter sprint for at få en gæst, skal vi i mange tilfælde løbe 20, 30 eller 40 pct. længere for at opnå samme resultat, og det skyldes alene de fordyrende rammevilkår, som erhvervet er underlagt her i landet.
Derfor kan Comeback Copenhagen ikke stå alene. Vi skal toptrimme hele erhvervet og der skal skrues gevaldigt op for konkurrencekraften, så Danmark står stærkt i kampen om de internationale gæster. Og netop at øge konkurrenceevnen giver mening. For investering i turisme giver afkast i form af eksportindtægter samt omsætning og stedbundne arbejdspladser i hele landet. Danmark har fx en markant højere momssatser på hoteller, restauranter og forlystelsesparker, end vores nærmeste konkurrenter.
Og ja, København er en vigtig vækstmotor på vejen tilbage på sporet, men skal erhvervet opnå sin potentielle tophastighed, så er det ikke nok med en motor. Oplevelseserhvervet er en værdikæde, hvor alle dele er gensidigt afhængige, og værner man ikke om helheden, så får man heller ikke det fulde udbytte.
Ambitionerne må og skal være høje for dansk turisme, for erhvervet har om nogen vist i med- og modgang de seneste år, at det står solidt. Med farvel til COVID-restriktioner og muligheden for en vigtig genstart, er tiden nu til, at vi får samlet kræfterne om hele turisme- og oplevelseserhvervet. Det starter bl.a. med gode indsatser som Comeback Copenhagen, men vi skal sikre, at vi kommer hele vejen rundt, så alle potentialer udnyttes. I HORESTA kæmper vi for, at morgendagens rammevilkår bliver endnu bedre, og her er konkurrenceevnen, kvalificeret arbejdskraft og stærk markedsføring nøgle-indsatser.
Dansk turisme skal tilbage på vækstsporet. Flere af forudsætningerne er der med ny overnatningskapacitet, og mange virksomheder har investeret i produktet under krisen. Men det kræver en klar politisk satsning og et opgør med flere af de klodser om benene, som erhvervets virksomheder i dag oplever. Men er man det, så vil det høste frugter til glæde for væksten og beskæftigelsen i hele landet, virksomhederne og ikke mindst statskassen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Danskerne prioriterer oplevelser over materielle køb
30-10-2024
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen når rekordniveau
30-10-2024
-
Danskerne ser positivt på turismens effekt lokalt
30-10-2024
-
Hotelinvestorer peger på London og Paris som topdestinationer
30-10-2024
-
Tivoli opnår historisk høj sommersæsonomsætning
30-10-2024
-
Rekom ændrer kurs: Fokus på drift fremfor vækst
30-10-2024
-
HORESTA: Kommunale autocamperpladser presser campingbranchen
30-10-2024