Hvad er regeringens visioner for turisme- og oplevelsesøkonomien? Og planlægger Socialdemokratiet en beskæring af midlerne til markedsføring af branchen i det varslede eftersyn af den generelle erhvervsstøtte?

Det var blandt spørgsmålene, da Folketingets Erhvervsudvalg havde indkaldt til åbent samråd med erhvervsminister Simon Kollerup (S).

Blandt deltagerne var Birgitte Bergman (K) og Anni Matthiesen (V).

”Vi skal sikre et stærkt turismeerhverv, som har de rette forudsætninger for igen at skabe vækst på bagkant af nogle svære år. Derfor søgte vi på samrådet klare svar på, hvilke visioner regeringen har for den danske turisme- og oplevelsesbranche, hvor mange virksomheder stadig er økonomisk pressede,” siger Birgitte Bergman (K), og Anni Matthiesen (V) fortsætter:

”Erhvervet kigger ind i en højsæson, hvor rekruttering af de nødvendige hænder for mange er umuligt. Det betyder ufrivillige lukkedage, tabt omsætning og selvfølgelig også skatteindtægter, der ikke bliver realiseret. Det er der ikke nogen, der bliver rigere af, og derfor skal vi tilbage til forhandlingsbordet og lave aftaler med effekt, der kan mærkes ude i virkeligheden,” lyder det fra Anni Matthiesen.

HORESTAs adm. direktør, Jannick Nytoft, roser politikerne for at holde fokus på branchen, for det er der i høj grad brug for, mener han.

”Selvom efterspørgslen er vendt tilbage hos mange, så er vi nødt til konstant at holde det lange lys på bilen. Vi skal sikre, at både dagens og morgendagens turister finder vej til Danmark og de mange muligheder i oplevelseserhvervet, og det vil være katastrofalt, hvis man for eksempel går ind og lave besparelser på markedsføringsmidlerne i en tid, hvor alle destinationer omkring os trimmer og tuner deres erhverv til konkurrencen,” siger Jannick Nytoft.

Du kan se samrådet her.

Log ind