Der følger et stort ansvar med at tage elever og byde unge velkommen til branchen. Her kan der opstå mange forskellige spørgsmål, hvor arbejdsgiverne har fordel af at kunne trække på juridiske eksperter.

Derfor lancerer HORESTA nu et elevmedlemskab, der rummer adgang til afgrænset telefonisk, juridisk rådgivning. Virksomheder med det nye elevmedlemskab vil kunne få svar på spørgsmål, der udspringer af elevoverenskomsten og Erhvervsuddannelsesloven. Rådgivning vil blive ydet telefonisk via en elev-hotline, som er åben to gange ugentligt.

”Som arbejdsgiver kan man ikke tage elever og tro, at alt kan klares løbende hen ad vejen. Når man antager elever, forpligter man sig til at overholde en overenskomst – også selvom virksomheden ikke i øvrigt er omfattet af overenskomst – og det er en ny verden for mange. Derfor er vi glade for at kunne tilbyde dette nye medlemskab, der ikke findes tilsvarende i andre brancheorganisationer,” siger Pia E. Voss, adm. direktør i HORESTA, og fortsætter:

”Initiativet udspringer af vores løbende fokus på en ansvarlig og professionel branche. I HORESTA vil vi gerne være med til at sikre, at eleverne har ordentlige forhold og bliver mødt af virksomheder, der har styr på tingene.  Vi ved, at branchespecifik indsigt og rådgivning kan gøre en verden til forskel for arbejdsgiverne,” fortæller hun.

Pia E. Voss tilføjer, at langt størstedelen af de sager der føres vedrørende elever har uorganiserede virksomheder som omdrejningspunkt.

Et elevmedlemskab koster 5.000 kr. årligt uafhængig af antallet af elever i virksomheden. HORESTA lancerer medlemskabet for en toårig prøveperiode.

Vil du høre mere, kan du kontakte HORESTAs medlemschef, Nadeem Wasi, på [email protected] eller tlf. 30 48 22 68.

HORESTA: Hotellerne ser optimistisk på fremtiden

En ny medlemsundersøgelse blandt HORESTAs hotelmedlemmer viser, at branchen generelt forventer et positivt 2024 og betragter deres økonomiske situation som god. Særligt større hoteller forventer en omsætningsvækst i år.

Log ind