Af Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA og sekretariatschef i Green Key.

Indlægget har også været bragt hos Turistmonitor.dk.

Turisme- og oplevelseserhvervet er kommet rigtig langt med den bæredygtige dagsorden. Det mener vi i HORESTA, at Green Key-certifikatet har bidraget til. Men vi kan blive endnu bedre, og derfor skal alle Green Key-hoteller og konferencesteder nu udarbejde et CO2-regnskab

Det skal primært bruges til at sikre yderligere CO2-reduktioner på de mærkede steder, men kan også bruges til gæsternes CO2-regnskab, som flere offentlige institutioner og private virksomheder efterspørger.

Derfor kan det lyde underligt, når vi i HORESTA ikke mener, at branchens virksomheder skal konkurrere alene på CO2-regnskaber. Det skyldes, at en sådan sammenligning mellem de forskellige forretninger vil være skadelig for branchens produkt og kan få store konsekvenser.

Unfair forskelle

For i erhvervet har vi oplevelser til enhver, og i takt med at branchen er vokset, er udvalget af overnatningsoplevelser også blevet differentieret med nye, spændende overnatningstilbud.

Men kårer man alene branchens bedste virksomheder ud fra en CO2-betragtning, så skaber vi et skævvredet billede af bæredygtighedsarbejdet i de forskellige virksomheder.

Det kræver mere energi at opvarme et stort værelse end et lille. Og lige meget hvor meget man investerer, så kan det være svært at få samme energieffektivitet ud af en historisk bygning som en nyopført.

Styrer vi produktet og oplevelserne i branchens virksomheder alene efter CO2-beregninger, så ender vi med, at vi udelukkende har nyere hoteller i storbyerne med små værelser, ingen restaurant, uden digitale løsninger og med få af de luksusfaciliteter som spa, træningscentre og hyggelige fællesområder, der kendetegner dele af branchen. Samtidig må små og ældre kroer, herregårde og sanatorier med wellness og spændende restauranter lukke.

Er det reelt det, gæsterne ønsker? Eller vil de gerne have noget forskelligt at vælge imellem? Og er det bæredygtigt at gøre det endnu svære at drive virksomhed i lokalsamfund, hvor turismen generelt er med til at skabe jobs og holde liv i forretninger?

Certificeringer er stærke vejvisere

I stedet mener vi i HORESTA og Green Key, at det handler om, at hver eneste virksomhed bliver den mest effektive udgave af sig selv, samtidig med at de når i mål med ambitionerne og standarderne for det produkt, som de ønsker at tilbyde gæsterne. På den måde flytter vi branchen i den rigtige retning og skaber et oplevelsesudbud, som gæsterne får lyst til at gå på opdagelse i.

Og når det kommer til CO2-beregninger, er det også vigtigt at understrege, at det ikke behøver at kræve omkostningsfulde konsulenter. I HORESTA anbefaler vi, at man benytter Erhvervsstyrelsens gratisværktøj, Klimakompasset eller det internationale HCMI-værktøj udviklet for hoteller af Sustainable Hotel Alliance, som guider virksomhederne til at måle deres CO2-aftryk.

Der er flere certificeringer i markedet, og fælles for flere af dem er de høje standarder for branchens virksomheder og ambitionerne om at gøre en forskel.

I Green Key er vores fokus på et internationalt sammenligneligt kriteriesæt, som sikrer, at de certificerede virksomheder bliver mødt med samme krav på tværs af de flere end 60 lande, hvor ordningen lige nu er repræsenteret.

Det giver en værdi, når en dansk hotelkæde vil tiltrække gæster fra for eksempel fjernmarkeder, fordi Green Key er et etableret og kendt brand.

Når man bruger certificeringer i virksomhedens markedsføring, så skal man selvfølgelig finde den ordning, som både passer virksomheden og den målgruppe, som forretningen forsøger at tiltrække. Og så er det vigtigt, at man finder en ordning med en høj grad af troværdighed, for alt andet vil gæsterne kunne se lige igennem.

Dansk rejsegruppe får 11. hotel i Østrig

SkiGroup med Højmark Rejser har fået driften af firestjernet hotel i Tyrol. Dermed har gruppen 11 hoteller i Østrig, hvoraf man ejer seks. Der kigges som noget nyt også efter hoteller i andre lande.

Forskellige udfordringer for hovedstads- og provinshoteller

Mens landets hoteller ser omkostninger som deres største udfordring i øjeblikket, er oplevelsen af andre udfordringer ikke den samme. Konkurrencen er øget mellem hovedstadshoteller, mens provinshoteller oplever andre udfordringer.

Log ind