Få virksomheder i turisme- og oplevelseserhvervet er gået gennem det forgangne år uden at stifte bekendtskab med kompensationsordninger. Erhvervet har gang på gang måtte holde for, og virksomhederne har været påvirket af næsten samtlige politiske restriktioner.

Den megen presseomtale af kompensationsordningerne har givet nogle danskere opfattelsen af, at erhvervslivet får dækket deres tab forbundet med tvangslukningerne og restriktionerne. Det er desværre langt fra det fulde billede, fortæller HORESTAs cheføkonom, Jonas Kjær.

Næsten 30 pct. af HORESTAs medlemmer svarer i en ny analyse, at de får dækket mellem 60 og 79 pct. af deres udgifter, men resten står de selv for. Og for mange er det endnu mindre. Dermed står virksomhederne med store udgifter, mens omsætningen er fraværende, siger HORESTAs cheføkonom.

(artiklen fortsætter under billedet)

”Kompensationsordningerne har været afgørende for mange virksomheders overlevelse, men hvis man har et billede af, at de erhvervsdrivende sidder derhjemme uden skræmmer, så tager man fejl. Der er store økonomiske byrder forbundet med at være tvangslukket, og nogle virksomheder har tabt penge hver eneste dag det sidste år,” fortæller Jonas Kjær.

HORESTA mener således, at hjælpepakkerne bør justeres, så de matcher den virkelighed, erhvervet nu står i. Og så skal de række længere frem, så virksomhederne får vished om de kommende måneder. 

20240604 DSC00454
Cheføkonom
Jonas Kjær

Forskellige udfordringer for hovedstads- og provinshoteller

Mens landets hoteller ser omkostninger som deres største udfordring i øjeblikket, er oplevelsen af andre udfordringer ikke den samme. Konkurrencen er øget mellem hovedstadshoteller, mens provinshoteller oplever andre udfordringer.

Log ind