I Wales kører rutsjebaner på solceller, et museum i Canada bruger regnvand til toiletter og aircondition, mens forlystelsesparken Liseberg i Gøteborg fortæller gæsterne om parkens bæredygtighedstiltag.

Her i Danmark har Tivoli etableret internt pantsystem i parken, i cafeen på Nordsøen Oceanarium (Hirtshals) serveres MSC-og ASC-certificerede fisk og Den Blå Planet benytter grøn strøm.

I forbindelse med projekt ”Bæredygtige attraktioner og oplevelser” har Epinion udarbejdet rapporten ”Kortlægning af bæredygtige attraktioner og oplevelser i ind- og udland”.

Den viser, at der findes mange gode eksempler på bæredygtige tiltag for forlystelses- og dyreparker, oplevelsescentre og museer i Danmark og rundt i verden.

Indsamlingen af eksisterende initiativer danner grundlag for at forbedre indsatsen yderligere. De mange gode eksempler skal både bruges til at inspirere eksisterende attraktioner, men skal også danne grundlag for et nyt og målrettet miljømærke med navnet Green Attraction.

”Rapporten viser, at attraktionernes gæster har øget fokus på ansvarlighed, og Danmark har en ambition om at blive det mest bæredygtige turisterhverv i verden. Derfor er det godt, at flere attraktioner har øget fokus på bæredygtighed.” fortæller Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA og sekretariatschef for Green Key.

”Erfaringer fra Green Key viser også, at det er en god forretning at arbejde med bæredygtighed. Udover at tiltrække flere og fremtidens gæster, er indsatsen med til at give store besparelser, da mange attraktioner har et stort forbrug af madvarer, vand, el og varme og bruger mange penge på at komme af med deres affald.”

Projektet er støtte med midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og i styregruppen for projektet sidder Kim Gladstone Herlev fra Videnspædagogiske Aktivitetscentre i Danmark (VPAC) og Experimentarium, Nils M. Jensen fra Organisationen Danske Museer (ODM), Søren Kragelund for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark (FFD) samt HORESTA´s Kristian Nørgaard Nielsen.

Nyt afsnit af HORESTA Lounge om Fårup Sommerland

Adm. direktør i Fårup Sommerland og formand for Visit Denmark, Niels Jørgen Jensen, fortæller i det nyeste afsnit af HORESTA Lounge, hvordan Fårup Sommerlands store investeringer er med til at markedsføre parken, og om deres fokus på at skabe unikke overnatninger.

Log ind