I de ti år Danmarks Statistik har holdt øje med tallene for hotellernes, restauranternes og rengøringsvirksomhedernes mangel på arbejdskraft, har problemet aldrig været større.

Og det har store konsekvenser. 40 pct. af restauranterne, 30 pct. af hotellerne og 50 pct. af rengøringsvirksomhederne beretter, at det har direkte indflydelse på deres muligheder for at skabe omsætning, fortæller Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.

”Turisme- og oplevelseserhvervet er kendt som ’people business’, og når der i den nuværende situation ikke er nogle people, så er der heller ikke meget business. Nogle virksomheder er stadig midt i deres største krise nogensinde, mens andre oplever efterspørgsel, men fælles for alle er, at de har brug både kvalificerede og motiverede hænder, når gæsterne nu endelig træder gennem døren til forretningerne,” siger Jonas Kjær.

En ny rekrutteringssurvey fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at det er et gennemgående problem for hoteller og restauranter at skaffe arbejdskraft. Værst står det til i Vestjylland, hvor virksomhedernes forsøg på ansættelser syv ud af ti gange ender forgæves.

”Virksomhederne har brug for deres livs sommer, for der er oparbejdet gæld mange steder. Og tilbagebetalingen skal falde lige om hjørnet. Derfor har virksomhederne både brug for at komme fri af de sidste restriktioner, og så har de brug for de nødvendige ansatte til at få tandhjulene til at dreje rundt,” fortæller HORESTAs cheføkonom, Jonas Kjær.

20240604 DSC00454
Cheføkonom
Jonas Kjær

Log ind