”Vi har altid rejst meget, og på de rejser har vi nydt at besøge engelske og særligt irske pubs. Grundlæggende er vi bare to provinsgutter fra Roskilde, der elsker uformelt og festligt samvær. Vi synes der manglede et tilbud til typer som os. Folk, der søgte efter mere end et hyggeligt værtshus men mindre end en euforisk natklub,” siger Peder Blak, der står bag kæden med tvillingebroren Kristian Blak.

Den første pub åbnede i Roskilde i 2013, og i dag har brødrene næsten 40 pubs i Danmark, Sverige og Finland. For nylig har de overtaget Damhuskroen. Tvillingebrødrene er selv vokset op ikke alt for langt fra den berømte og berygtede kro, nemlig i Roskilde. Og direktøren mener, at barndomsegnen har meget at sige i forhold til kædens store scucces.

”Vi har altid haft vores udgangspunkt i det lokale sammenhold, som vi har lært i vores opvækst. Det har vi taget med os i Old Irish Pub, og det er uden tvivl en af hjørnestenene i vores succes. Masser af lokalt engagement.”

Direktøren roser også medarbejdernes store indsats for den lokale popularitet. De serverer nemlig ikke blot fadøl, men bidrager i høj grad også til den gode stemning.

”Vores medarbejdere er en del af festen og bidrager aktivt. Det giver en særlig oplevelse. Det kan vi se på de mange stamgæster, vi er så heldige at have.”

Ønsket er nemlig at tilbyde gæsterne et afslappet sted, hvor de kan hygge sig med gode venner til levende musik. Faktisk håber brødrene, at gæsterne slapper lige så meget af på The Old Irish Pubs, som de ville gøre hjemme.

”Vi håber sådan, at gæsterne anser Old Irish Pub som deres home away from home. Her er dørene altid åbne, så man når som helst kigge forbi til en fodboldkamp, en omgang pool eller en stor fadøl,” siger Peder.

Men dørene er i den grad ikke åbne nu, og det er hårdt. Både for pengepungen, men også fordi tvillingebrødrene savner barernes festlige stemning og selvfølgelig gæsterne.

”Vores største udfordring lige nu er uden tvivl, at vi savner vores gæster helt vildt. Og vi ved, at de savner os. Det her er helt sikkert en tung periode, og det har kostet os mange penge at holde lukket så længe. Men vi kan bære det, for vi er en solid forretning.”

Kæden er nyt medlem i HORESTA, og brødrene har meldt virksomheden ind både for sparring men også for at støtte op om branchens fælles stemme.

”HORESTA er det helt rigtige sted for os at være. Vi føler os hørt og prioriteret, og HORESTA kæmper indædt for branchen. Det kan vi mærke, og det betyder ekstra meget i denne vanvittige tid.”

Ny undersøgelse: Københavnerne efterspørger mere natteliv

Københavnerne ønsker mere natteliv og ser – trods et stort offentligt fokus – ikke støjgener som et altoverskyggende problem. Det glæder HORESTA, der er klar til at bidrage med løsninger, som skaber flere gode oplevelser i byrummet.

Log ind