Mange virksomheder i turisme- og oplevelseserhvervet mangler svar på deres kompensationsansøgninger, og behandlingen af sagerne og den efterfølgende udbetaling er for langsom, lyder det fra HORESTA.
Derfor havde organisationen været i tæt dialog med en række af partiernes erhvervsordførere forud for tirsdagens samråd, hvor fungerende erhvervsminister, Dan Jørgensen (S), skulle svare på spørgsmål om kompensationsordningerne og deres udmøntning.
Dan Jørgensen fortalte blandt andet, at 8.400 ansøgninger fortsat er under behandling. Men det giver ikke det fulde billede, fortæller HORESTAs politiske direktør, Kirsten Munch. Erhvervsministeriet vurderer selv, at der er 34.000 virksomheder, som vil ansøge om de tre kompensationsordninger, der åbnede i tirsdag. Danmark har fået flere end 50 hjælpepakker behandlet i EU.
”Man kan jo kun sende én ansøgning ad gangen, og de mange forskellige kompensationsordninger gør, at mange brænder inde med flere ansøgninger, mens de venter på svar. Samtidig svækkes likviditeten på daglig basis. Vi er nu er inde i 11. måned af krisen, og vi er nødt til at have pengene ud til virksomhederne. Hvis der ikke er sagsbehandlere nok eller hvis systemerne ikke kan klare det, så må der straksudbetales på baggrund af ansøgningerne og kontrolleres bagefter,” fortæller Kirsten Munch.
Dan Jørgensen understregede på mødet, at regeringen har en ambition om, at alle kompensationsordninger skal give virksomhederne svar senest 18 dage efter ansøgning.
Kirsten Munch håber, at den fungerende erhvervsministers optimisme også kommer virksomhederne til gavn.
”Med løbende forlængelser af restriktioner, og dermed også forlængelse af hjælpepakker, så er der udsigt til, at ansøgning af kompensationspakkerne vil være en del af virksomhedernes virkelighed noget tid endnu, og kompensationen er afgørende for virksomhedernes overlevelse. Derfor er vi nødt til at sikre en langt mere smidig proces og straksudbetaling bør tages i brug, som vi så i foråret,” fortæller Kirsten Munch.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Manglende Airbnb-evaluering skaber frustration i branchen
22-12-2024
-
Dagrofa overtager Den Danske Spiseguide
22-12-2024
-
Nyt luksushotel på vej i Næstved skaber debat
22-12-2024
-
Unge ejere genopliver historisk badehotel på Langeland
22-12-2024
-
Historisk vandrehjem moderniseres med stor donation
22-12-2024
-
Forbrugertillid når årets bund
22-12-2024
-
Lindner Hotels søger løsning efter konkursbegæring
22-12-2024