VisitDenmark har for første gang lavet en rapport om Green Key-hoteller i Danmark. Rapporten Green Key-hoteller i Danmark viser, at hvert femte hotel i Danmark er et Green Key-hotel, som skal leve op til en række stramme miljøkrav for at blive mærket med Green Key. De 142 Green Key-hoteller står for 40 procent af hotelovernatningerne i Danmark.

I Danmark er Green Key-hotellerne i gennemsnit dobbelt så store som øvrige hoteller målt på antallet af senge og værelser. De fleste af dem er 4-stjernede, findes i København og tiltrækker i højere grad forretningsovernatninger end øvrige hoteller.

”Green Key-hoteller har flere forretningsovernatninger end øvrige hoteller, og vi forventer, at forretningsovernatninger i stigende grad vil finde sted på miljømærkede hoteller. Green Key har desuden medvirket positivt til, at CO2 aftrykket ved hotelovernatninger samlet set er faldet de seneste år på trods af flot vækst,” siger HORESTAs miljøchef Mikal Holt Jensen.

Green Key-hotellerne giver især de turister, der lægger ekstra vægt på grønne løsninger gode muligheder for at overnatte på en mere bæredygtig måde, når de er i Danmark. I VisitDenmarks seneste analyse om bæredygtighed svarede for eksempel 38 pct. af tyskerne og 36 pct. af svenskerne, at de forventer, at miljøvenlige og bæredygtige hensyn i høj eller meget høj grad vil få betydning for deres næste rejsevalg.

”Det er derfor godt nyt, at der nu er mulighed for at vælge iblandt 142 grønne hoteller, når man som turist skal finde overnatning i Danmark. Det spiller godt op til regeringens ambition om, at Danmark skal være den mest bæredygtige destination,” siger analysechef Helle Damkjær fra VisitDenmark.

Green Key er turismens internationale miljømærke, som gives til turistvirksomheder, som gør en ekstra indsats for at beskytte miljøet. Mærket findes i dag i 60 lande, men er oprindelig en dansk opfindelse, som blev oprettet af HORESTA. Rapporten om Green Key er også lavet i samarbejde med HORESTA, som har stillet data til rådighed.

Fortsat fokus på at indsamle ny viden

VisitDenmark vil fortsat øge indsamlingen og formidlingen af viden og data om turisternes behov og adfærd, når det gælder bæredygtighed.

”Rapporten er et første skidt mod at få et overblik over, hvad Danmark kan tilbyde de turister, for hvem bæredygtighed er et vigtigt rejsemotiv,” siger Helle Damkjær.

Læs hele analysen her.

Log ind