I Danmark har vi en styrkeposition på mad og drikke. Hvis vi vil bevare den, må alle bakke op, nu hvor restauranterhvervet genåbner.

Sådan lød det i et fælles indlæg i Jyllands-Posten fra Peter Haahr Nielsen, adm. direktør i Carlsberg Danmark, Helle M. Petersen, landedirektør i Arla Danmark, Kasper Ryttersgaard Jacobsen, kommerciel direktør i Royal Unibrew, Niels Jensen, CEO i MLDK Mærkevareleverandørerne og Katia K. Østergaard, adm. direktør i HORESTA.

For restauranter, caféer og de gamle, brune værtshuse er en del af vores kultur, traditioner og hverdagsliv og samtidig blevet et succesfuldt ansigt udadtil for hele den fantastiske værdikæde, vi har i Fødevaredanmark.

De seneste måneder har hele værdikæden været svækket. Et oplevelseserhverv har nemlig været uden muligheden for at give gæsterne oplevelser, og krisen rammer disse virksomheder hårdt. Finansministeriet estimerede, at 75 pct. af produktionen i dette erhverv er faldet bort som resultat af lukningerne. Men det er værd at huske, at bag dem står en leverandørkæde, som også mærker konsekvenserne. Når en restaurant lukker dørene, mærkes det hos slagteren, hos bryghuset, hos landmanden, hos producenterne og leverandørerne. Og mange flere.

”En stor del af disse virksomheder ser gæsten aldrig, og måske kender gæsten slet ikke producenten – om end historiefortællingen om de nære samarbejdspartnere i hele leverandørkæden bliver stadig vigtigere. Men de mærker kærligheden, der er lagt i produktet, og håndværket kommer til udtryk i den gode smag,” skriver de fem afsendere på indlægget, og fortsætter:

”Restauranterne er mere end blot salgskanaler. De er udstillingsvinduer for alle de øvrige virksomheder i værdikæden, og vi er gensidigt afhængige. Når et led rammes, mærker alle det – store som små.”

Da World’s 50 Best Restaurants sidste år publicerede den uofficielle verdensrangliste for spisesteder, var der seks danske restauranter i top-120. To var endda i top-5. Samtidig har Danmark den forsvarende verdensmester i gastronomi, Bocuse d’Or-vinder Kenneth Toft Hansen, og Danmark har aldrig haft flere Michelin-stjerner.

”Det gør os stolte, men det har også en stor økonomisk værdi for hele Fødevaredanmark og for dansk eksport.”

Afsluttende lyder det, at alle restauranter, caféer og leverandørerne tripper nu for igen at give danskerne og besøgende store spise- og drikkeoplevelser. Og vil vi også prale af vores danske fødevarer, en enestående gastronomi, et restauranterhverv i den internationale superliga og et differentieret og spændende oplevelsesudbud i fremtiden, må vi værne om det nu og her, når erhvervet genåbner.

Det vil være medvirkende til at beskytte de danske arbejdspladser og virksomheder, der har været direkte eller indirekte berørt af lukningerne, og som har så stor en betydning for dansk økonomi.

HORESTA: Restaurantbesøg er stagneret på højt niveau

Danskerne foretog i alt 454 mio. besøg på restauranter, caféer, fastfoodrestauranter og andre udespisesteder i 2023. Selvom tallet er højt, er der tale om en lille nedgang fra året før. Særligt kaffe to go og kaffebarer har mærket tilbagegang.

Log ind