Restauranter, kantiner og cateringvirksomheder kommer i fokus, når flere end 1000 fødevarekontroller nu bliver afviklet af Fødevarestyrelsen med målet om, at færre skal blive syge af maden.
Kontrolkampagnen starter i februar, og den skal være med til at afdække/afklare virksomhedernes kendskab til smitteveje for virus – ikke bare norovirus men også øvrige vira.
”I restauranterhvervet lever man af glade gæster og af at give gode oplevelser. Her står sygdom hos gæsterne selvsagt i kontrast, og det er vigtigt, at man som virksomhed har fokus på eventuelle smittefarer og eliminering af disse,” siger Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA.
Der vil være særlig fokus på syge medarbejdere i køkkenet og personale med syge familiemedlemmer. Virksomhedernes egenkontrol og viden på området vil blive kortlagt og undersøgt i kontrolkampagnen, herunder om der er styr på, risikoanalyser, gode arbejdsgange og planer for nulstilling af køkkenet ved virusudbrud.
Udbruds- og sygdomsdata viser, at virus er en væsentlig årsag til fødevarebåren sygdom i Danmark. De hyppigst registrerede typer af virus er norovirus, som giver Roskildesyge, og hepatitis A-virus, som giver leverbetændelse.
I 2016 og 2017 udgjorde sygdomsudbrud som følge af smitte med norovirus henholdvis 37 pct. og 16 pct. af alle registrerede fødevarebårne sygdomsudbrud. DTU estimerer, at 185.000 danskere i 2017 blev smittet med norovirus. Det formodes dog, at tallet er højere pga. underrapportering.
Formål - Hvad går kampagnen ud på?
Formålet med denne kampagne er:
- At kontrollere fødevarevirksomhedernes procedurer, som er relevante for at forebygge virus i maden
- At indsamle viden om, hvor godt kendskabet er til kilder, smitteveje og forebyggelsesforanstaltninger med fokus på virus, så informationsmaterialet kan optimeres og målrettes og herved få størst mulig effekt.
- At øge viden og fokus hos fødevarevirksomhederne om risici for virusbårne sygdomsudbrud og mulige forebyggende foranstaltninger
Sådan undgår du at smitte gæster.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Danskerne prioriterer oplevelser over materielle køb
30-10-2024
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen når rekordniveau
30-10-2024
-
Danskerne ser positivt på turismens effekt lokalt
30-10-2024
-
Hotelinvestorer peger på London og Paris som topdestinationer
30-10-2024
-
Tivoli opnår historisk høj sommersæsonomsætning
30-10-2024
-
Rekom ændrer kurs: Fokus på drift fremfor vækst
30-10-2024
-
HORESTA: Kommunale autocamperpladser presser campingbranchen
30-10-2024