Fødevarestyrelsen har konstateret, at virksomhederne ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges. Derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor igangsætter styrelsen en kampagne, som blandt andet omfatter restauranter og detail.
”Nogle gæster kan få alvorlige reaktioner som følge af allergier, og derfor er det vigtigt, at man har styr på allergener, når man driver fødevarevirksomhed,” siger Tine Skriver, fødevarechef i HORESTA.
I kampagnen indgår kontrol af både færdigpakkede og ikke-færdigpakkede fødevarer, også fra engros og importører.
Formålet er at:
- udbrede kendskabet til reglerne
- sikre korrekte oplysninger om allergene ingredienser til forbrugeren og dermed sikre fødevaresikkerheden
- sikre god regelefterlevelse, samt
- følge op på tidligere allergenkampagner.
For yderligere information:
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Restaurantkæden Mahalle genåbner efter konkursforløb
25-10-2024
-
Torben Klitbo fortsætter restaurantrejse med ambitioner om udlandet
25-10-2024
-
Regeringen bakker op om Esbjergs hotelprojekt på havneø
25-10-2024
-
Historisk beskæftigelse trods mangel på arbejdskraft
25-10-2024
-
Kritik af turismestrategi: Manglende klimafokus udfordrer målsætninger
25-10-2024
-
Organisation efterlyser storbyer i ny strategi
25-10-2024