Ingen erhverv har været så hårdt ramt af restriktioner som turisme- og oplevelseserhvervet. Derfor var regeringens hjælpepakker en nødvendighed for at sikre både virksomhedernes overlevelse og så mange arbejdspladser som muligt.
I HORESTAs seneste medlemsanalyse har organisationen spurgt til medlemmernes brug af hjælpepakker, og hele 97 pct. har søgt én eller flere af de mange kompensationsmuligheder. Mest anvendt har været lønkompensationen, som 80 pct. af virksomhederne har søgt og modtaget støtte fra.
”Der er ingen tvivl om, at hjælpepakkerne har været livsnødvendige for mange i erhvervet, der kæmper for livsværkets overlevelse. Næsten alle myndighedernes restriktioner har på den ene eller den anden måde begrænset dele af oplevelseserhvervets muligheder for at skabe omsætning. Og vi mener, at restriktioner bør være ensbetydende med hjælp fra staten,” siger Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.
Behovet for hjælp er stadig stort
Der er stadig langt til det sædvanlige niveau af både møder, konferencer og udenlandske gæster, og HORESTAs medlemmer svarer, at behovet for hjælp bestemt ikke er forbi. Faktisk svarer 28 pct., at det har ’stor’ eller ’afgørende betydning for dem, at de fortsat kan få hjælp. Værst står det til hos hotellerne, hvor det er 31 pct., der angiver dette svar.
”Vi er ikke ude af krisen. Vi er midt i den. Virksomhederne har skåret ca. hver femte medarbejder i juli i år sammenlignet med et normalt år. Fortsætter restriktionerne, mens hjælpen stopper, vil mange være nødsaget til at skære yderligere i bemandingen. Særligt i København,” fortæller Jonas Kjær.
Medlemmer kan læse hele analysen til højre på siden her.