Fødevarestyrelsen kan konstatere, at virksomhederne desværre ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges, og derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor fortsætter en kontrolkampagne med dette fokus resten af sommeren.
”Oplysningerne om allergener kan både gives mundtligt eller skriftligt. Hvis en virksomhed vælger at give oplysningerne mundtligt, skal der et synligt sted – fx på et skilt – i virksomheden være information om, at kunden kan få oplysninger om allergener ved at henvende sig til personalet,” fortæller HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.
Ifølge Mærkningsforordningen skal restauranter og spisesteder kunne oplyse deres kunder om de allergene ingredienser, der er til stede i maden. Mærkningsforordningen gælder i hele EU og for alle typer af restauranter og spisesteder – fx cateringvirksomheder, pizzeriaer, grillbarer og smørrebrødsforretninger.
Kontrolkampagnen slutter i september.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
HORESTA: Høje omkostninger og mangel på arbejdskraft vil præge 2025
02-01-2025
-
Turistbranchen i rundbordssamtale med regeringen
02-01-2025
-
Nye flagregler er trådt i kraft
02-01-2025
-
Catering hitter: Nytårsmaden kommer i stigende grad udefra
02-01-2025
-
Minister i nytårsartikel: Turismen skal udvikles og udvides
02-01-2025
-
Hilton planlægger 500 nye luksushoteller globalt
02-01-2025
-
Vesterhavet tiltrækker rekordmange internationale turister
02-01-2025
-
Scandic lukker landechef-stilling i Danmark
02-01-2025