Fødevarestyrelsen kan konstatere, at virksomhederne desværre ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges, og derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.

Derfor fortsætter en kontrolkampagne med dette fokus resten af sommeren.

​​​​”Oplysningerne om allergener kan både gives mundtligt eller skriftligt. Hvis en virksomhed vælger at give oplysningerne mundtligt, skal der et synligt sted – fx på et skilt – i virksomheden være information om, at kunden kan få oplysninger om allergener ved at henvende sig til personalet,” fortæller HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.

Ifølge Mærkningsforordningen skal restauranter og spisesteder kunne oplyse deres kunder om de allergene ingredienser, der er til stede i ma​​den. Mærkningsforordningen gælder i hele EU og for alle typer af restauranter og spisesteder – fx cateringvirksomheder, pizzeriaer, grillbarer og smørrebrødsforretninger.

Kontrolkampagnen slutter i september.

Tre kontrolkampagner på vej fra Fødevarestyrelsen

Fødevarestyrelsen gennemfører i 2024-2025 tre kontrolkampagner, der blandt andet sætter fokus på mærkning af fødevarer, vedligehold i fødevarevirksomheder samt korrekt markedsføring af fødevarer solgt via hjemmesider.

Ny branchepris skal hylde fødevareproducenter

Den danske madscene har netop fået en ny pris. ”Årets Wiuff” blev lanceret på Svogerslev Kro tirsdag. Til at markere den nye pris var fødevareminister Jacob Jensen, branchens aktører og Søren Wiuff – manden, der lægger navn til prisen.

Log ind