Fødevarestyrelsen kan konstatere, at virksomhederne desværre ikke har tilstrækkeligt kendskab til indhold af allergene ingredienser i de fødevarer som serveres/sælges, og derved er der risiko for, at forbrugere med allergi kan få serveret fødevarer, som de ikke kan tåle, hvilket i yderste konsekvens kan være fatalt.
Derfor fortsætter en kontrolkampagne med dette fokus resten af sommeren.
”Oplysningerne om allergener kan både gives mundtligt eller skriftligt. Hvis en virksomhed vælger at give oplysningerne mundtligt, skal der et synligt sted – fx på et skilt – i virksomheden være information om, at kunden kan få oplysninger om allergener ved at henvende sig til personalet,” fortæller HORESTAs fødevarechef Tine Skriver.
Ifølge Mærkningsforordningen skal restauranter og spisesteder kunne oplyse deres kunder om de allergene ingredienser, der er til stede i maden. Mærkningsforordningen gælder i hele EU og for alle typer af restauranter og spisesteder – fx cateringvirksomheder, pizzeriaer, grillbarer og smørrebrødsforretninger.
Kontrolkampagnen slutter i september.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Danske Hoteller udvider med ”hotelperle” i Næstved
15-04-2025
-
Aldrig har der været så mange gæster, og aldrig har hotellet i Nyborg tjent så mange penge
15-04-2025
-
Korttidsleje eksploderer
15-04-2025
-
Stjernekoks billige restaurant imponerer
15-04-2025
-
Her er programmet for Madens Folkemøde
15-04-2025
-
4 ud af 5 danskere med et Visa/Dankort kan nu betale med Dankort i Apple Pay
15-04-2025
-
Henter ny direktør med erfaring fra LEGO
15-04-2025
-
Tyskerne vil gerne til Danmark, og de vil have deres hunde med
15-04-2025