Det er ikke kun i hotelerhvervet, at der er stort fokus på at skabe bæredygtige konferenceoplevelser. Det er der heldigvis også hos mødeindkøberne.

HORESTAs miljøchef, og sekretariatschef for turismens miljømærke Green Key, Mikal Holt Jensen fortæller, at der er en række initiativer, som alle mødeudbydere bør lægge ud med, når det kommer til at udbyde et mere ansvarligt produkt.

”Tiden med kildevand på plastikflasker som et must er forbi. Og det er helt unødvendigt med det fantastiske vand, vi har i hanen i Danmark. Desuden kan man som mødevenue opfordrer til elektronisk deling af notater, slides og andet materiale, så deltagerne ikke skal slæbe på en masse papirer med, der alligevel ender i skraldespanden ved konferencen”, siger Mikal Holt Jensen.

Han tilføjer, at belastningen ved transport til mødesteder kan minimeres ved at informere om muligheden for offentlig transport, anbefale samkørsel i bil og taxi eller ved at mødestederne opsamler gæster ved transportknudepunkter som lufthavne og stationer.

”Det er helt tosset, at 50 mødegæster fragtes fra et hovedkontor til et konferencehotel i hver deres bil. Fælles transport kan både give en tyvstart på fællesskabet og det faglige indhold, som konferencer er karakteriseret ved, og så er det god fornuft for miljøet”, siger HORESTAs miljøchef.

Han tilføjer, at konferencestederne desuden kan oplyse gæsterne om stedets IT-faciliteter. Det er nemlig ikke altid nødvendigt at flyve oplægsholdere ind langvejsfra, hvis de i stedet kunne komme igennem på en Skype-forbindelse via en storskærm.

Bæredygtighed på menuen

Bespisning har altid været et stort konkurrenceparameter for mødevirksomhederne. De senere år er den bæredygtige profil i måltiderne vokset og vokset.

”En bæredygtig menu er noget, som gæsterne lægger mærke til, og for konferencestederne er det en mulighed for at fremvise lokale råvarer samt omtanke og ansvarlighed. I det hele taget er bæredygtig mad med til at skabe en bedre helhedsoplevelse blandt gæsterne, og de sætter pris på, at der ikke er en overflod af plastikbestik eller et overdrevent madspild”, fortæller Mikal Holt Jensen.

Blandt de mere omfattende tiltag der kan styrke en virksomheds bæredygtige profil nævner Mikal Holt Jensen investeringer i energieffektive varmekilder, LED-lamper, vandbesparende initiativer og isolering af bygninger m.m.

Log ind