Manglen på arbejdskraft i hotel- og restauranterhvervet var i fokus, da TV2/News tirsdag morgen varmede op til statsministerens åbningstale ved at tale med erhvervslivet om ønskesedlen til den kommende folketingsperiode.

I indslaget deltog CEO hos Letz Sushi, Anders Barsøe, og HORESTAs adm. direktør, Katia K. Østergaard.

Begge kunne fortælle om fortsat vækst i et erhverv, som har buldret afsted lige siden finanskrisen. Katia K. Østergaard fortalte blandt andet, at branchen har skabt næsten 35 procent flere job siden 2008. Til sammenligning er antallet af job i det private erhvervsliv generelt i samme periode steget med 0,7 procent.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Væksten har medført et stort antal nye virksomheder, og det har skærpet konkurrencen og samtidig skabt stor mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Erhvervet oplever således, at næsten hver tredje rekruttering er forgæves. Enten fordi det ikke lykkes at få besat den ledige stilling, eller fordi man ansætter en medarbejder, der ikke har de rette kvalifikationer.

Anders Barsøe fortalte i indslaget, at Letz Sushi lige nu har 11 ledige stillinger, og at der særligt er behov for, at kæden kan hente arbejdskraft fra Asien, hvor der er et større udbud af sushikokke. På den baggrund foreslog han en nedsættelse af beløbsgrænsen, som er den nedre grænse for årsindkomst, hvis man skal have arbejds- og opholdstilladelse i Danmark.

Katia K. Østergaard bakkede op om en lavere beløbsgrænse. Hun gjorde desuden opmærksom på, at hotel- og restauranterhvervet kan levere løsninger på mange af de områder, som regeringen prioriterer. Det gælder alt fra klima til at skabe vækst i hele landet.

”Men forudsætningen er, at vi har adgang til arbejdskraften, ellers går væksten i stå”, sagde hun og vurderede, at der er behov for mange tusinde nye medarbejdere i branchen.

HORESTA: Syreres hjemrejse kan ramme branchen

Hvis syriske statsborgere rejser hjem, kan det skabe mangel på arbejdskraft i hotel- og restaurationsbranchen, advarer HORESTA. Syrere udfylder vigtige roller, hvor det er svært at finde medarbejdere.

Log ind