For femte år i streg nåede antallet af overnatninger i det danske turisterhverv et nyt niveau, fortæller en ny statusanalyse for dansk turisme. Erhvervet skabte desuden en omsætning på kr. 128 mia. og 161.000 arbejdspladser. Døgnforbruget har også får et løft hos de besøgende, og det betyder, at gæsternes forbrug er vokset med kr. 28,3 mia. fra 2014 til 2017. Dermed nærmer turismen sig allerede de mål, som den nationale strategi for erhvervet havde sat som ambitionen for 2025.

HORESTA glæder sig overudviklingen, men erhvervet mærker også en øget konkurrence fra nabolandene, når det kommer til at tiltrække de rejsende.

”Erhvervet har investeret i at imødekomme turisterne ønsker og behov, og det er en stor del af forklaringen på, at branchen sætter overnatningsrekord år for år. Vi ser dog, hvordan hele oplevelsessektoren får større og større betydning for vækst og velstand i Europa, og konkurrencen om de rejsende er uden tvivl intensiveret. Derfor er vi nødt til at investere i markedsføring og kigge på erhvervets rammevilkår”, siger HORESTAs adm. direktør Katia K. Østergaard.

Hun mener, at turismens potentiale er til endnu mere, men tilføjer også, at Danmark risikerer at blive valgt fra, når vi er et af de dyreste lande at besøge. Danmark skal derfor kunne så meget desto mere som destination. 

Vi skal markedsføre grønne succeser

Katia K. Østergaard mener, at en stor del af fremtidens konkurrence om turister kommer til at handle om bæredygtighed. Her roser hun erhvervet for at følge udviklingen hos turisterne, og for at virksomhederne blandt andet har skruet op for brandingen af deres grønne løsninger, som bidrager til Danmarks image som bæredygtig destination.

”Ingen kan gøre det hele, men alle kan gøre noget, og i HORESTA har vi en ambition om, at dansk turisme skal være verdens mest bæredygtige, og at Danmark skal være den mest bæredygtige destination. Det mener vi er realistisk, fordi erhvervets virksomheder og fagfolk brænder for ansvarlighed i alle dele af deres drift. Det er vigtigt, for bæredygtighed vil kun fortsætte med at blive efterspurgt endnu mere af fremtidens rejsende. Vores branche viser hver dag, at bæredygtighed og samfundsansvar sagtens kan gå hånd i hånd med vækst”, siger Katia K. Østergaard.

Statusanalysen viser blandt andet, at kyst- og naturturismen står for flest overnatninger med 38,2 mio. i 2018, men at det de seneste 10 år ikke mindst har været storbyturismen, der er i vækst. HORESTAs direktør mener, at det illustrerer turismens effekt på bedste vis.

”Turismen skaber arbejdspladser og vækst i både by og land, og alle prognoser viser, at erhvervet vil fortsætte med at vokse på globalt plan. Skal Danmark have fortsat have del i denne positive udvikling skal vi være konkurrencedygtige på alle parametre, hvad enten det gælder adgang til kvalificeret arbejdskraft, pris eller produkt, for ellers taber vi kampen om turisterne, og nabolandene får glæde af væksten”, siger Katia K. Østergaard.

Log ind