Restaurant, diskotek, pizzeria, café eller kaffebar m.m. Mulighederne er mange, når danskerne opsøger restauranterhvervet for at få stillet sulten eller slukket tørsten.

HORESTA har analyseret danskernes udespisevaner, og tallene viser, at caféer er den mest populære kategori. I 2017 rundede danskerne 60 mio. cafébesøg.

”Caféerne er blevet mere udbredte herhjemme, og analysen viser, at væksten i antallet af besøg også er opadgående. Caféer kan imødekomme forskellige behov fra gæsterne i alle deres vågne timer, og vi ser mange virksomheder i kategorien med stærke koncepter til både morgenmad/brunch, frokost, kaffe, aftensmad og sågar de nattelivsgæster, der ønsker hyggelige og festlige rammer,” fortæller Jonas Kjær, cheføkonom i HORESTA.

Selvom omsætningen og besøgstallet i restaurantbranchen generelt er i vækst, så er det ikke alle kategorier, der får del i fremgangen. To kategorier oplever fald i HORESTAs analyse, fortæller cheføkonomen.

”Både værtshuse og diskoteker oplever et fald i antallet af besøg. Det skyldes blandt andet, at der er kommet flere virksomhedstyper, der kæmper om de samme kunder. Foruden aftenåbne caféer er der for eksempel også vækst i antallet af besøg fra danskerne på vin- og cocktailbarer”, siger Jonas Kjær.

Læs mere om danskernes udespisevaner i analysen, som du kan købe her.

HORESTA: Restaurantbesøg er stagneret på højt niveau

Danskerne foretog i alt 454 mio. besøg på restauranter, caféer, fastfoodrestauranter og andre udespisesteder i 2023. Selvom tallet er højt, er der tale om en lille nedgang fra året før. Særligt kaffe to go og kaffebarer har mærket tilbagegang.

Log ind