Juleweekend, nytår i en hotelrestaurant med udsigt over vandet eller juleaften i festlige rammer. Der er mange måder, hvorpå hoteller kan bidrage til en fantastisk december-oplevelse, og det gør både danskere og turister flittigt brug af.
Fra 2013 til 2018 er antallet af hotelovernatninger i december vokset med næsten 250.000, hvilket svarer til en vækst på 33,3 pct. Det gør december til den måned, hvor erhvervet vokser hurtigst. Den generelle fremgang for hele perioden ligger på 24,7 pct. flere overnatninger.
Væksten har flere forklaringer, lyder det fra HORESTAs medlemschef Nadeem Wasi.
”Det skyldes i høj grad, at hotellerne griber de muligheder, der er for at give gæsterne en oplevelse, der er en ekstra tur værd. Samtidig ser vi flere og flere julemarkeder, attraktioner der åbner op i december og et generelt løft i oplevelsesudbuddet i Danmark, selvom det er kalenderens sidste måned,” siger han.
Det er særligt danskerne, der har taget landets hoteller til sig i højere grad i december. Væksten fra herboende har været 43,4 pct. siden 2013, mens de udenlandske hotelovernatninger er vokset med 22,3 pct.
Nadeem Wasi mener dog ikke, at måneden har toppet, da der i de senere år er åbnet mange nye hotelværelser, og endnu flere er på vej.
”Jeg tror, at vi vil se efterspørgslen stige i takt med, at oplevelsesmulighederne i december styrkes yderligere. Samtidig er der kommet mange nye hotelværelser i perioden, og de appellerer til nye segmenter. De internationale hotelkæder, som vi ser åbne i disse år, vil desuden bidrage til at markedsføre Danmark som destination til deres fordelskunder i kædernes loyalitetsprogrammer”.
Han bemærker desuden, at lavsæsonen generelt er løftet. Hotellerne har formået at øge efterspørgslen, hvor både januar og marts nærmer sig vækstraten, som vi ser i december.
Syddanmark og Nordjylland vokser mest
Nadeem Wasi hæfter sig også ved, at det ikke er København og Aarhus, der alene driver væksten.
”Hovedstaden er klart det største hotelmarked – også i december, men det er ikke her, hvor man finder de højeste vækstrater. Her har både Region Nordjylland og Region Syddanmark overgået Region Hovedstaden. Det blandt andet er et resultat af målrettet markedsføring, og en satsning fra erhvervets side, der nu bærer frugt”, fortæller han.
December-væksten drives blandt andet af tyskere og briter samt af amerikanere. Sidstnævnte nationalitet har mere end fordoblet antallet af december-overnatninger i Danmark i perioden fra 2013 til 2018.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Danskerne prioriterer oplevelser over materielle køb
30-10-2024
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen når rekordniveau
30-10-2024
-
Danskerne ser positivt på turismens effekt lokalt
30-10-2024
-
Hotelinvestorer peger på London og Paris som topdestinationer
30-10-2024
-
Tivoli opnår historisk høj sommersæsonomsætning
30-10-2024
-
Rekom ændrer kurs: Fokus på drift fremfor vækst
30-10-2024
-
HORESTA: Kommunale autocamperpladser presser campingbranchen
30-10-2024