I disse dag blæser musikken for 130.000 glade gæster på årets Roskilde Festival. Over 80 madboder og restauranter sørger for, at festivalgængernes sult og tørst bliver stillet i en fart. Det kræver logistik, hastighed og mange hænder, fortæller Lasse Peters, direktør for OnlinePOS, som leverer kassesystemet til alle festivalens spisesteder.
”Det kræver mere end 900 dankortterminaler og tilhørende kassesystemer placeret på pladsen”, fortæller direktøren om setuppet på Europas næststørste festival. OnlinePOS sørger for, at teknik og systemer spiller for restauranterne til et utal af transaktioner i sekundet, hele døgnet, uden udsving, midt på en dyreskueplads, og han mener, at det præsenterer nogle særlige udfordringer for spisestederne, når de for eksempel forlader deres vante rammer i etablerede restauranter i byen.
”For de mange restauranter, der tager turen på festival væk fra dagligdagen, er det hastigheden, der bliver skruet op for. Restauratørerne skal drive have en enorm effektiv forretning for at følge med. De har mange udfordringer forbundet, og det skal der være plads til. For os er det derfor vigtigt, vi leverer en værktøjskasse, der understøtter deres arbejde, så de kan have fokus på det, som restauranterne er allerbedst til,” siger Lasse Peters.
Roskilde Festival har i år valgt at droppe MobilePay, og det skyldes blandt andet, at kontaktløs betaling har vundet ind.
For restauranterne er logistik og varelager også blandt de store udfordringer. Her arbejder OnlinePOS med at give virksomhederne indsigt i data og mønstre, så de kan optimere driften på festivalen. Og selvom meget er klaret på forhånd, er det alligevel et stort puslespil, som skal gå op med de mange spisesteder.
”Næste års forberedelser starter igen på søndag, når scenerne pakkes ned. Der er enormt mange ender, skal bindes sammen, og en stor del handler om undervisning af personale. For selvom personalet er bekendte med vores systemer i dagligdagen, så er en festival altid uforudsigelig. Pludselig står de og mangler en terminal, den nye bonrulle passer ikke, eller også virker kasseapparatet ikke, fordi stikkontakten er blevet brugt til en mobiloplader. Jeg har selv været på samme side af skranken, så det tager vi med et smil. Det vigtigste er, at alt spiller”, fortæller Lasse Peters.
Roskilde Festival har i år bedt OnlinePOS-direktøren og hans kollegaerne om, at gøre 100.000 vouchers og madkuponer digitale. Lasse Peters fortæller, at de hele tiden skal levere opdaterede digitale systemer, der er effektive, simple og intuitive.
”Det er vigtigt for restauranternes og madbodernes procedure, for først da kan de tage godt hånd om gæsterne og deres oplevelse. Fremadrettet arbejder vi blandt andet med det vi kalder Biometri, så betaling bliver personliggjort med eksempelvis fingeraftryk,” siger Lasse Peters.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Danskerne prioriterer oplevelser over materielle køb
30-10-2024
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen når rekordniveau
30-10-2024
-
Danskerne ser positivt på turismens effekt lokalt
30-10-2024
-
Hotelinvestorer peger på London og Paris som topdestinationer
30-10-2024
-
Tivoli opnår historisk høj sommersæsonomsætning
30-10-2024
-
Rekom ændrer kurs: Fokus på drift fremfor vækst
30-10-2024
-
HORESTA: Kommunale autocamperpladser presser campingbranchen
30-10-2024