Horesta

 

Holdninger

Merit og mobilitet i uddannelserne

Karrierevejene gennem turist- og oplevelseserhvervets uddannelser - lige fra erhvervsuddannelser til masteruddannelser – skal gøres synlige og tilgængelige. Der er brug for at tiltrække fremtidens medarbejdere, såvel som at erhvervets nuværende medarbejdere og ledere får et dokumenterbart kompetenceløft i det etablerede uddannelsessystem.

Muligheden for at påbegynde en videregående uddannelse på baggrund af en erhvervsuddannelse bør forbedres. Ressourcer til udvikling af nye uddannelser på erhvervsakademier og professionshøjskoler skal prioriteres, således at uddannelsesinstitutionerne løbende kan udvikles og tilpasses erhvervets efterspørgsel.

Der skal være fokus på, at der ikke opstår blindgyder i uddannelsessystemet, hvor studerende ikke kan få merit til andre uddannelser. Der er brug for at fremme større mobilitet. Videns produktion sker både i erhvervslivet og på uddannelsesinstitutioner. Det skal derfor være mere meriterende at bevæge sig frem og tilbage mellem alle niveauer af uddannelse og erhvervsliv. Studerende skal også have mulighed for af- og påstigning på tværs af korte, mellemlange og lange videregående uddannelser, ligesom der skal sikres fuld merit fra professionsbachelor til relevant kandidatuddannelse.

Tilbage til Mærkesager

 

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >

PRESSEKLIP

Saddam Husseins luksusyacht fra Danmark bliver til hotelskib25-05-2018Ægtepar tager springet og bliver hostelejere25-05-2018Sådan går det med Price-brødrenes fire restauranter25-05-2018Stor madmesse vender tilbage25-05-2018Mobilepay og Tivoli går hånd i hånd med ny betalingsform25-05-2018Rekord-vejr får kunder i biksen: "Vi er ekstremt glade"25-05-2018Personalemangel truer vækst i turismebranchen25-05-2018Kvinder til kamp mod den fede madkultur: Savner de små portioner på restauranter25-05-2018