Horesta

 

Holdninger

Forskning og innovation på måltidsområdet

Udespisebranchen er i tæt kontakt med forbrugerne og præsenterer ofte forbrugerne for nye trends og muligheder. Det skaber et behov hos forbrugerne, som kan øge efterspørgslen hos danske landmænd og producenter. Innovation og markedsføring i udespiseerhvervet skal derfor ses i tæt samspil med de foregående led i fødevareerhvervets værdikæde

Danske restauranter og spisesteder har en central og afgørende innovationskraft for hele fødevareværdikæden. Når der iværksættes tiltag, som styrker spisestederne og udvikler madoplevelsen, fremmes innovation af danske fødevarer samtidig og dermed mulighed for, at hele fødevareerhvervets vækstpotentiale kan indfries.

Gastronomi og restauranterhvervet bør have en fremtrædende i den danske innovationsstrategi for fødevareerhvervet. Men der skal tages hensyn til, at udespisebranchen er fragmenteret og kendetegnet ved mikrovirksomheder med meget få økonomiske og organisatoriske ressourcer i forhold til at få andel i forsknings- og innovationsmidler. Branchens bidrag til innovation og vækst i fødevareerhvervet er primært gennem den gastronomiske kompetence. Derfor er samarbejde og koordination i fødevareerhvervet vigtigere end nogensinde, da det er med til at styrke de små og mellemstore virksomheder, der ikke har egen innovations- og udviklingsafdeling.


Tilbage til Mærkesager

 

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >

PRESSEKLIP

Sushi-restaurant åbner på prominent adresse23-11-2017Stærkt team og kendt investor bag ny restaurant23-11-2017Jyske Bank tror dankortet er på vej i graven23-11-2017Colliers: Flere hotelkæder søger mod Aarhus23-11-2017Nyt eventkoncept vil prøve kræfter med Danmark22-11-2017Noma 2.0 er udsolgt 22-11-2017Sukkerfabrik er blevet renoveret til møder22-11-2017Landsholdshotel får turismens miljømærke22-11-2017