Horesta

 

Holdninger

Bookingbureauers dominans

Bookingbureauer eller de såkaldte OTA’er, Online Travel Agencies, sælger eller formidler overnatning på internettet og er i dag mange turisters redskab til at tilrettelægge ferien. Men bookingbureauerne har opnået en markedsdominans, der udnyttes til at indgå aftaler om bl.a. prisklausuler og begrænsninger i hotellernes handlerum. Det er en adfærd, der kan sammenlignes med et konkurrencebegrænsende misbrug af dominerende stilling, og dermed være ulovlig. Problemstillingen har international karakter, men Europa Kommissionen afventer pt. afgørelser hos de enkelte landes konkurrencemyndigheder. HORESTA mener, at der er brug for, at de danske konkurrencemyndigheder agerer aktivt og undersøger, hvorvidt der er tale om ulovlig adfærd. HORESTA mener, at det er helt afgørende, at hotellerne bevarer prissætningen af egne værelser.

Bookingbureauer er dermed en vigtig del af turisterhvervet og turismens værdikæde. HORESTA mener, at bookingbureauer skal bidrage med statistisk viden til brug for Danmarks samlede turismeregnskab, og at bookingbureauer skal mødes af ens krav. Således bør bookingbureauer som Airbnb indberette oplysninger om lejeindtægter til SKAT på tilsvarende vis som sommerhusbureauerne.


Tilbage til Mærkesager

 

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >

PRESSEKLIP

Bookingportaler øger andel af hotelkædes bookinger23-02-2018Lille workshop kan give mange millioner23-02-2018Bookingportals moderselskab skifter navn23-02-2018Kæmpe cirkus-tapasrestaurant på vej til København 23-02-2018Airbnb indfører kundeloyalitetsprogram 23-02-2018Se program for hotelkoncept på fødevaremesse23-02-2018300.000 ikke-rygere er sure: Regering vil tillade restaurantrygning23-02-2018Bøder til ti virksomheder for at oplyse priser uden moms23-02-2018