Horesta

 

Virksomhedsoverdragelse

aftale

Information og høring

Det er naturligvis vigtigt, så hurtigt som muligt at informere sine medarbejdere om de ændringer en virksomhedsoverdragelse vil indebære. Det kan særligt være relevant i en situation, hvor medarbejderne ved, at noget skal ske. Ofte vil det dog ikke være hensigtsmæssigt at involvere medarbejderne, før en aftale om overdragelse er faldet på plads.

Formelt set udløses en række informations- og høringsforpligtelser, når der sker en virksomhedsoverdragelse.

Først og fremmest skal den virksomhed, der overdrager en del af sin virksomhed til en anden i rimelig tid inden overdragelse underrette sine medarbejdere eller medarbejdernes repræsentanter (fx tillidsrepræsentant). Hvis der påtænkes ændring af ansættelsesvilkår, flere opsigelser, ændring af arbejdsopgaver eller andre væsentlige foranstaltninger overfor medarbejderne skal virksomheden desuden indlede forhandlinger, og forsøge at nå en aftale med medarbejderne.

Tilsvarende skal den nye arbejdsgiver også hurtigst muligt underrette og evt. indlede forhandlinger med sine eksisterende medarbejdere, hvis de er berørte af overdragelsen.

Såfremt den overtagne virksomhed er bundet af Samarbejdsaftalen, vil virksomheden være forpligtet til at informere samarbejdsudvalget om virksomhedsoverdragelsen i rimelig tid inden overdragelsen. Det er vigtigt at være opmærksom på denne informationsforpligtelse, da manglende information til samarbejdsudvalget betyder, at virksomheden kan ifalde bodsansvar for Arbejdsretten.

Bemærk venligst, at ovennævnte ikke er og ikke kan erstatte juridisk rådgivning. Medlemsvirksomheder anbefales at kontakte HORESTA´s juridiske afdeling for yderligere rådgivning på tlf. 35 24 80 40 eller callcenter@horesta.dk

 

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >